Na łamach prasy lokalnej od dłuższego czasu dużo uwagi poświęca się problemom Szamotuł związanym z infrastrukturą drogowo – kolejową oraz przestrzenią miejską. Dlatego też z dużą uwagą przeczytałem dwa artykuły zamieszczone w ostatnim wydaniu „Gazety Szamotulskiej” a w wcześniej w „Dniu Szamotulskim”. Ich tytuły „Szamotulskie Jeziórko wstydu”, „Nieznośne przejazdy” i „Tama w stanie agonalnym” mówią same za siebie.
Poruszane w nich problemy – związane ze stale zamkniętymi przejazdami kolejowymi i brakiem odpowiedniego zainteresowania władz kwestią „Jeziórka” – wzbudzają niebywałe zainteresowanie mieszkańców Miasta i Gminy Szamotuły (czemu zresztą się nie dziwię). Powstaje wiele kontrowersji wokół faktu, że niewiele dotychczas zrobiono, aby coś zmienić. A sprawy te są bardzo ważne. Wiążą się bowiem z tworzeniem przestrzeni miejskiej i budową elementów infrastruktury, od których w dużej mierze zależy jakość Naszego codziennego życia.
Otóż, antidotum na problemy i pytania poruszane przez Gazetę i mieszkańców i tego jak będziemy żyć w Szamotułach – przez kolejne dziesięciolecia – jest realizacja projektu polegającego na budowie tunelu kolejowego, połączona z rewitalizacją przyległych terenów śródmieścia, w tym także szpecącego dziś „Jeziórka”. Projekt ten przygotowany przez pracownię architektoniczną, z inicjatywy Stowarzyszenia „Nasza Gmina – Nasz Dom” nabrał już realnych kształtów.
Uwidacznia to wizualizacja architektoniczna inwestycji noszącej roboczą nazwę: „Budowa tunelu kolejowego na linii 351 Poznań Główny – Szczecin wraz z rewitalizacją terenów śródmieścia Szamotuł i budową jazu wodnego na rzeczce Sama”.
Co ważne! realizacja inwestycji, z którą np. będzie się wiązać retencja wód oraz zagospodarowanie terenów wokół „Jeziórka” może wpisać się w przedsięwzięcia proekologiczne (dostarczając np. energii odnawialnej). Wszystko to otwiera perspektywę uzyskania dofinansowania nie tylko ze środków unijnych, ale także z takich instytucji jak: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Należy także założyć, że również takie firmy jak PKP PLK, Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich poprą samą inwestycję, jak również wesprą ją finansowo.
Inwestycję tą prezentujemy już dziś m. in. po to, aby rozgorzała dyskusja, co jest ważne dla mieszkańców Miasta i Gminy Szamotuły ? Do mieszkańców powinien bowiem należeć głos i decyzja czy za zamiast rewitalizacji rynku w Szamotułach (za ponad 16 mln zł) i budowy w polu wiaduktu kolejowego (w odległym o 5 km od centrum ) Gaju Małym (za ok 30 mln zł)? wolą, aby samorząd gminny i powiatowy podjął skuteczne działania pozwalające na budowę tak potrzebnego wszystkim tunelu kolejowego.
Czekamy zatem na głosy i dyskusje w tej sprawie i dzielenie się swoimi opiniami.
Piszcie do Nas na adres: szamotuly2018@o2.pl.
Przedstawiciel Stowarzyszenia „Nasza Gmina – Nasz Dom”
Marcin Adamczyk